Eltérések a |related| adszerver mérése és a webanalitikai eszközök mérése között

Amikor hirdetési kampányokat futtatunk, gyakran találkozunk azzal a helyzettel, hogy a hirdetések kezelésére használt adszerverünk által szolgáltatott adatok nem egyeznek meg teljesen a weboldalunkra telepített webanalitikai eszközök által gyűjtött információkkal. Ennek oka egyszerű: két különböző rendszer méri az adatokat, különböző módon, különböző helyeken, és nem ugyanabban az időben.

Minden analitikai rendszernek és nyomkövető eszköznek megvan a maga sajátos mérési módja a felhasználók, megjelenések és a kattintások nyomon követésére. Mivel a piacon rengeteg külső mérési lehetőség és adszerver elérhető – és nincsen egységes piaci szabályozás – ezért szinte elkerülhetetlen, hogy ne forduljanak elő mérési eltérések.

Az adszerverünk - a nevéből adódóan - a hirdetések kiszolgálásáért és az azokra történő kattintások nyomon követéséért felel. Pontosan rögzíti, mikor kattint valaki egy hirdetésre a weboldalon. Ezzel szemben a webanalitikai eszközök azt mérik, hogy a látogatók mikor érkeznek meg a hirdetés céloldalára, és milyen akciókat hajtanak végre ott, egy beépített nyomkövető kód segítségével.

 

Adszerverek 

Webanalitikai programok 

Mérés célja

 

 A hirdetésre vonatkozó AV és CT mérése

Látogatók, oldalon végrehajtott akciók számának mérése

A mérés helye

 

 A tartalomszolgáltató weboldala

 A hirdető weboldala

 A mérés időpontja 

 

 A megtekintés, illetve a kattintás időpontja 

 A mérőkód betöltődésének időpontja 

Ez azt jelenti, hogy az adszerver a "kattintás pillanatát" veszi figyelembe, míg a webanalitikai eszközök a céloldal betöltődését és a látogatók viselkedését követik nyomon. Ennek eredményeként természetes, hogy eltérések adódhatnak a két rendszer által gyűjtött adatok között. Például, ha valaki rákattint egy hirdetésre, de valamiért a céloldal nem töltődik be (például a látogató gyorsan bezárja az ablakot), az adszerver regisztrál egy kattintást, de a webanalitikai eszköz nem fogja észlelni a látogatást.

Nézzük meg részletesebben, milyen okok vezethetnek eltérésekhez:

Lassú weboldal betöltődés: Ha egy weboldal túl lassan töltődik be, lehetséges, hogy a felhasználók bezárják az oldalt még azelőtt, hogy a webanalitikai nyomkövető kódok teljesen betöltődnének. Ebben az esetben az adszerver regisztrál egy kattintást, de a webanalitikai eszköz nem fogja rögzíteni a látogatást.

Lassú internetkapcsolat: Hasonlóan, ha a felhasználónak lassú az internetkapcsolata, az szintén befolyásolhatja a weboldal és a benne található nyomkövető kódok betöltődési idejét. Ez különösen problémás lehet mobil eszközökön, ahol a változó hálózati sebesség tovább növelheti az eltérések esélyét.

Azonos felhasználók eltérő azonosítása: Ha ugyanaz a felhasználó bizonyos időn belül kétszer is a hirdetésre kattint, különbségek lehetnek abban, hogy ezek a kattintások és látogatások hogyan számítanak a két külön rendszer eltérő algoritmusai alapján. A különböző szolgáltatók különböző terminológiát használnak és különböző módon mérik az egyes eseményeket. Ügyeljünk arra, hogy mindig az almát hasonlítsuk össze az almával, ne más metrikát használjunk!

Böngészők és kiegészítők: Néhány böngésző vagy böngésző kiegészítő (adblocker, túl erős adatvédelmi beállítások) blokkolhatja vagy korlátozhatja a webanalitikai nyomkövető kódok működését. Míg az adszerver a kattintást rögzítheti, a webanalitikai eszközök nem tudják követni a látogató további tevékenységét az oldalon.

Cookie-k elutasítása: A felhasználók egyre tudatosabban kezelik az online nyomkövetést, és gyakran elutasítják a cookie-kat vagy korlátozzák a webes tevékenységeik nyomon követését. Ez befolyásolhatja a webanalitikai eszközök mérését.

Cookie-fal használata: Elterjedt gyakorlat, hogy a felhasználó hozzájárulásáig nem töltődnek be a webanalitikai kódok a weboldalon. Már önmagában ez is sok eltérést okozhat, de a legtöbb esetben a felhasználók engedélyezni szokták a nyomkövetést, amennyiben a választási lehetőség kötelező. A rossz megoldás az, amikor a választási lehetőség az oldal alján jelenik meg, miközben a weboldal továbbra is olvasható marad. Így a felhasználók figyelmen kívül hagyják a hozzájárulási lehetőséget és nem választanak semmilyen opciót, tehát a webanalitikai kód nem tud betöltődni. Amennyiben Cookiebotot használ és Google Analytics-et, ide kattintva olvashat a GDPR-kompatibilis beállításokról.

Az említett tényezők mind hozzájárulhatnak az adszerverek és a webanalitikai eszközök közötti adateltérésekhez. A kulcs az, hogy tudatában legyünk ennek a természetes jelenségnek, és igyekszünk minimalizálni az eltérések hatását a fent említett megoldások és a weboldal teljesítményének javításával.


vissza a tudásbázis főoldalára